Heeft chia zaad een positieve werking?

25 nov

Sinds relatief korte tijd is er op de Nederlandse markt voor superfoods een nieuw soort zaad wat steeds populairder word. Het blijkt om chia zaad te gaan. Maar is chia zaad nu eigenlijk wel zo gezond als wordt beweert? Dat is iets waar ik het in dit artikel over wil gaan hebben. Het lijkt allemaal om onschuldige zaden te gaan, maar het is voor veel mensen niet precies duidelijk wat het met het lichaam doet en of er ook nadelen zitten aan het gebruik van chia zaad.

Chia-wat?

Salvia hispanica, beter bekend voor de meeste als chia zaad werd al eeuwenlang geleden gebruikt door de vroegere Azteken en de Mayas. Tegenwoordig wordt het nog steeds gebruikt in Latijns-Amerika in landen zoals Colombia. Chia zaad komt van een plantje dat vroeger diende (en nog steeds) als een belangrijke voedselbron in Latijns-Amerika. Het is te vergelijken met wat sla voor de Nederlanders en de rest van Europa is. Tegenwoordig wordt het daar nog steeds gegeten. Soms met of zonder zaden. Het wordt ook wel gebruikt in drankjes.

Ook de positieve werking van Chia zaad op het lichaam is al eeuwenlang bekend. De Azteken en de Mayas gaven het hun strijders mee die lange afstanden moesten gaan afleggen. Dit vanwege de energieboost en de positieve invloed ervan op het uithoudingsvermogen. Het heeft dus ook voordelen voor het sporten.

chia zaadChia zaad

Chia zaad ziet er hetzelfde uit als maanzaad. Het zijn kleine zwarte zaadjes die als je ze in het water legt opzwellen. Als je chia zaad in het water legt dan zou je het kunnen vergelijken met kikkerdril. Het is een soort kikkerdril gelei. Klinkt natuurlijk allemaal niet echt aantrekkelijk, maar als je het een paar keer gegeten hebt dan zal je merken dat het allemaal wel mee valt.

Is chia zaad gezond?

Om maar even met de deur in huis te vallen, chia zaad is bij normaal gebruik gezond. Dan rijst natuurlijk gelijk de vraag; ‘wat is gezond gebruik’? Dit kan van persoon tot persoon verschillen. De één heeft baat bij een paar keer per week gebruik van Chia zaad. De ander die zal er helemaal geen baat bij hebben. Het belangrijkste is om hierbij goed te luisteren naar je lichaam.

Chia zaad bevat veel eiwitten en vezels. Dit kan in veel gevallen een positieve invloed hebben op het lichaam. Echter worden sommige mensen hier winderig van of raken ze hierdoor verstopt ( door een teveel aan vezels). Het is dus zaak om goed te letten op de reactie die het teweeg brengt op je lichaam.

Over het algemeen kun je stellen dat chia zaad gezond is voor het lichaam. Dit geldt niet voor iedereen. Echter de meeste mensen zijn wel gebaat bij een paar keer per week een bekertje chia zaad. Dit zul je zelf bij je lichaam aan moeten voelen. Je lichaam is namelijk de beste raadgever.

Wat zijn de voordelen van chia zaad?

Het gebruik van chia zaad kent vele voordelen. Zoals gezegd zitten er in chia zaad veel eiwitten en vezels. Eiwitten zijn goed voor het opbouwen van spieren. Zeker als je chia zaad neemt in combinatie met krachttraining dan helpen de eiwitten in chia zaad om het lichaam extra goed te laten herstellen.

De vezels zorgen ervoor dat je darmflora optimaal zijn werk doet. Koolhydraten worden door chia zaad minder snel omgezet in glucose wat zorgt voor een goede bloedspiegel.

Ook bevat chia zaad een bron van Omega 3. Zoals je wel vaker gehoord zult hebben is omega 3 goed voor de hersenen. Omega 3 zit bijvoorbeeld ook in vis. Echter chia zaad bevat meer omega 3 dan een stuk zalm!

Uiteindelijk zorgt dit alles ervoor dat je meer energie krijgt en je fitter en vitaler voelt! Het is dus zeker de moeite waard om chia zaad te proberen.

Wat zijn de nadelen van chia zaad?

Er zitten echter ook wat nadelen aan chia zaad die soms onderbelicht blijven. Chia zaad is lastig te verteren voor je darmen. Sommige mensen kunnen dus winderig worden van chia zaad. Ook als je een lage bloeddruk hebt dan is het niet aan te raden om het te gebruiken in combinatie met bloedverdunners. Het belangrijkste advies is om hierbij goed te blijven luisteren naar je lichaam en het vooral langzaam op te bouwen.

Hoe kun je chia zaad het beste gebruiken?

Je kunt chia zaad net als maanzaad gewoon opeten. Echter om chia zaad in de optimale vorm tot je te nemen kan je het beste de chia zaden laten weken. Door de chia zaden te laten weken zorg je ervoor dat de chia zaden de meest optimale werking hebben op het lichaam. Het ziet er dan inderdaad wel uit als kikkerdril. Je zult dus even door de zure appel heen moeten bijten.

Om de ‘pijn’ te verzachten zou je er ook voor kunnen kiezen om het chia zaad te mixen met bijvoorbeeld een smoothie. Zo kun je de chia zaden gemakkelijker consumeren.

Trainen op een crosstrainer

6 mei

Trainen op een crosstrainer. Voor veel mensen een ideale uitkomst. Echter weinig mensen weten het voordeel van het trainen op een crosstrainer. Waarom is een crosstrainer voor veel mensen een ideale uitkomst? Ontdek in dit artikel waarom het trainen op een crosstrainer ideaal is!

Veelal hoor je van mensen die net weer zijn gaan sporten of mensen met overgewicht dat ze kampen met klachten aan gewrichten. Zeker bij hardlopers op leeftijd is dat het geval. Als je gaat hardlopen dan heeft dit een maximale impact op het lichaam. Het lichaam krijgt het namelijk zwaar te verduren elke keer dat je asfalt raakt. Er is echter een beter alternatief; de crosstrainer!

Voordelen crosstrainer?

Zoals gezegd zitten er aan het trainen op een crosstrainer ten opzichte van bijvoorbeeld hardlopen veel voordelen. Het lichaam krijgt niet constant een zware schok te verduren elke keer dat je een omwenteling maakt. In plaats daarvan zorgt een crosstrainer ervoor dat je spieren gelijkmatig worden belast. crosstrainer

Daarnaast is een crosstrainer een goede manier om verantwoord af te vallen. Op een crosstrainer maak je namelijk gebruik van al je spieren. Zodoende wordt het gehele lichaam getraind. Je kunt er op de crosstrainer ook gemakkelijk voor kiezen om op een laag niveau te trainen, waardoor je precies in de vetverbrandingszone traint.

Een crosstrainer kan je dus helpen om vet te verbranden. Door het trainen wordt je fitter en voel je je prettiger. Zodoende krijg je automatisch meer energie. Wat dat betreft is de crosstrainer een verantwoord middel om af te vallen en meer energie te krijgen.

Sportschool of crosstrainer kopen?

Het blijft een dillema. Moet je naar een sportschool om te trainen of koop je een goedkope crosstrainer voor thuis? Het voordeel van een sportschool is dat ze ook meerdere apparaten hebben. Echter je zit vaak vast een duur abonnement en je kunt niet zomaar even een twee drie gaan trainen.

Wat dat betreft kun je beter kiezen voor een crosstrainer voor thuis. Dan kun je op elk moment van de dag zelf bepalen wanneer je gaat trainen en hoe lang. Daarnaast zit je niet vast aan een duur sportschool abonnement.

Crosstrainers zijn er in verschillende soorten en maten. De modellen op de sportschool zijn al snel meer dan €1000,- per stuk. Echter je hebt voor een redelijke prijs van ongeveer 400 tot 600 euro een goede crosstrainer voor thuisgebruik. Uiteindelijk bespaar je dan ten opzichte van een duur sportschool abonnement!

 

 

Hoe krijg je meer energie in 2014?

4 dec

Hoe krijg je meer energie in 2014?  Wat te doen tegen moeheid? Iedereen zou wel meer energie willen, wat dat betreft is energie essentieel om goed te kunnen presteren. Maar hoe krijg je meer energie blijft af en toe een raadsel.. zeker gezien het feit dat werkend Nederland massaal aan de koffie zit. Uiteraard helpt dit wel voor even maar hoe krijg je energie op de lange termijn blijkt moeilijker te zijn. In dit artikel ontdek je hoe je meer energie krijgt, zodat jij 2014 fit kunt beginnen!

Over het algemeen zijn er een aantal zaken die je kunt gaan toepassen om meer energie te krijgen op de lange termijn. Deze zijn:

  • Meer water drinken. Door het drinken van water stimuleer je de stofwisseling, waardoor je sneller meer energie krijgt. Dit is uiteraard van positieve invloed op je energieniveau.
  • Genoeg en goed eten. Voldoende eten is vooral van belang in de ochtend. Sommige mensen hebben nogal is de neiging om het ontbijt over te slaan, terwijl dit juist de belangrijkste maaltijd is van de dag. Het ontbijt zet de ‘toon’ voor de energie die je gedurende dag hebt. Als je er voor kiest om bijna niet of niet te ontbijten dan voel je je heel de dag futloos en heb je weinig energie. Als je ervoor kiest om voldoende te eten en ook goed te eten tijdens het ontbijt krijg je sowieso meer energie gedurende de dag. Maar wat is goed eten? Bij het ontbijt is het vooral van belang dat je voldoende koolhydraten binnenkrijgt. Deze zitten bijvoorbeeld in brood bananen of zweedse crackers. Op die manier is de afgifte van energie aan je lichaam de gehele dag constanter. Zeker als je kiest om te ontbijten met een banaan zorg je ervoor dat je suikerniveau op hetzelfde ‘level’ blijft.
  • Niet roken is essentieel voor een goede energiehuishouding. Er zitten natuurlijk een hele hoop negatieve effecten aan roken. Zeker als je in de avond rookt dan veroorzaak je een hogere hartslag waardoor je minder goed in slaapt komt. Uiteindelijk als je slechter in slaap komt heb je de volgende dag ook minder energie om op te staan en aan de slag te gaan.
  • Een andere oorzaak van slecht slapen is het drinken van stimulerende dranken zoals koffie/thee/chocomelk in de avond. Drink dus vooral geen koffie of stimulerende dranken drinken in de avond, want hierdoor kom je juist weer slechter in slaap.
  • Genoeg sporten is de basis van een gezond lichaam. Door minimaal drie keer in de week te sporten stimuleer je het lichaam om fitter te worden!hoe krijg je meer energie

Hoe krijg je meer energie?

Op de vraag ‘hoe krijg je meer energie’ is dus geen éénduidig antwoord te geven. Over het algemeen is het een combinatie van factoren die maakt dat je meer energie krijgt op de lange termijn. Wil je meer weten over het krijgen van meer energie. Kijk dan op de website over: moeheid en het krijgen van meer energie!

Steigerhouten meubelen zelf maken

4 dec

Steigerhouten meubelen zelf maken wordt meestal gedaan aan de hand van een bouwtekening steigerhout. Dit is de laatste jaren onverminderd populair in Nederland. Maar waarom is dit de laatste jaren zo populair in Nederland? En waarom is het slim om een bouwtekening te gebruiken? Ontdek alles over het zelf maken van steigerhouten meubelen in dit artikel!

Waarom is steigerhouten meubelen maken momenteel zo populair in Nederland?

Het maken van je eigen meubels heeft natuurlijk als voordeel dat het een stuk goedkoper is om je eigen meubels te maken. Voor een mooie steigerhouten loungeset betaal je al snel enkele honderden tot duizenden euro’s. Dat is natuurlijk niet normaal en wij Nederlanders hebben hier dan ook iets op gevonden; we maken de meubels gewoon zelf!

Steigerhout is zo populair omdat het gemakkelijk te bewerken is. Dit heeft als voordeel dat het gemakkelijker is om bijvoorbeeld planken te zagen. Daarnaast is het een robuuste houtsoort waardoor het niet uitmaakt dat een plank een paar centimeter uitsteekt. Zeker als je een beginnende doe-het-zelver bent is dit natuurlijk een groot voordeel.

steigerhouten meubelen zelf maken

steigerhouten meubelen zelf maken

Een ander voordeel van steigerhout is dat het gewoon buiten kan blijven staan en dus tegen slecht weer kan. Dit is zeker een voordeel als je van plan bent om een loungeset te maken voor buiten. Hierdoor hoef je niet steeds elke winter de gehele tuinset in de schuur te zetten.

Dit zijn een aantal grote voordelen van het werken met steigerhout. Die voordelen hebben ook bijgedragen aan het succes van steigerhout in Nederland de afgelopen jaren. Voordat je aan de slag gaat met het maken van steigerhouten meubelen zijn er een aantal zaken waarmee je rekening dient te houden.

Zonder een bouwtekening wordt het lastig om een goede steigerhouten meubelen zelf maken. Uiteraard kan je ook zonder een bouwtekening een steigerhouten meubel zelf maken. Dit wordt echter over het algemeen afgeraden.

Waarom steigerhouten meubelen zelf maken met een bouwtekening?

Steigerhouten meubelen zelf maken is natuurlijk leuk om te doen en het levert ook nog eens een mooi eindproduct op… althans dat is wat je hoopt want zonder een gedegen bouwtekening is het maken van steigerhouten meubelen een grote uitdaging. Je moet de lengte van elke plank goed uitrekenen voordat je aan de slag gaat met het maken van de meubels en dit is natuurlijk niet altijd even gemakkelijk. Daarom wordt er over het algemeen aangeraden om te werken met een bouwtekening.

Naast de besparing in geld die je doet doordat je niet onnodig planken verspilt is het natuurlijk ook een besparing van tijd (je hoeft niet uit te rekenen hoe lang elke plank hoeft te zijn) en een besparing van energie ( energie die je verspilt door steeds weer opnieuw planken te zagen en het uitrekenen van hoe lang elke plank moet zijn). Over steigerhout bouwtekening en lees je meer op deze site.