Heeft chia zaad een positieve werking?

25 nov

Sinds relatief korte tijd is er op de Nederlandse markt voor superfoods een nieuw soort zaad wat steeds populairder word. Het blijkt om chia zaad te gaan. Maar is chia zaad nu eigenlijk wel zo gezond als wordt beweert? Dat is iets waar ik het in dit artikel over wil gaan hebben. Het lijkt allemaal om onschuldige zaden te gaan, maar het is voor veel mensen niet precies duidelijk wat het met het lichaam doet en of er ook nadelen zitten aan het gebruik van chia zaad.

Chia-wat?

Salvia hispanica, beter bekend voor de meeste als chia zaad werd al eeuwenlang geleden gebruikt door de vroegere Azteken en de Mayas. Tegenwoordig wordt het nog steeds gebruikt in Latijns-Amerika in landen zoals Colombia. Chia zaad komt van een plantje dat vroeger diende (en nog steeds) als een belangrijke voedselbron in Latijns-Amerika. Het is te vergelijken met wat sla voor de Nederlanders en de rest van Europa is. Tegenwoordig wordt het daar nog steeds gegeten. Soms met of zonder zaden. Het wordt ook wel gebruikt in drankjes.

Ook de positieve werking van Chia zaad op het lichaam is al eeuwenlang bekend. De Azteken en de Mayas gaven het hun strijders mee die lange afstanden moesten gaan afleggen. Dit vanwege de energieboost en de positieve invloed ervan op het uithoudingsvermogen. Het heeft dus ook voordelen voor het sporten.

chia zaadChia zaad

Chia zaad ziet er hetzelfde uit als maanzaad. Het zijn kleine zwarte zaadjes die als je ze in het water legt opzwellen. Als je chia zaad in het water legt dan zou je het kunnen vergelijken met kikkerdril. Het is een soort kikkerdril gelei. Klinkt natuurlijk allemaal niet echt aantrekkelijk, maar als je het een paar keer gegeten hebt dan zal je merken dat het allemaal wel mee valt.

Is chia zaad gezond?

Om maar even met de deur in huis te vallen, chia zaad is bij normaal gebruik gezond. Dan rijst natuurlijk gelijk de vraag; ‘wat is gezond gebruik’? Dit kan van persoon tot persoon verschillen. De één heeft baat bij een paar keer per week gebruik van Chia zaad. De ander die zal er helemaal geen baat bij hebben. Het belangrijkste is om hierbij goed te luisteren naar je lichaam.

Chia zaad bevat veel eiwitten en vezels. Dit kan in veel gevallen een positieve invloed hebben op het lichaam. Echter worden sommige mensen hier winderig van of raken ze hierdoor verstopt ( door een teveel aan vezels). Het is dus zaak om goed te letten op de reactie die het teweeg brengt op je lichaam.

Over het algemeen kun je stellen dat chia zaad gezond is voor het lichaam. Dit geldt niet voor iedereen. Echter de meeste mensen zijn wel gebaat bij een paar keer per week een bekertje chia zaad. Dit zul je zelf bij je lichaam aan moeten voelen. Je lichaam is namelijk de beste raadgever.

Wat zijn de voordelen van chia zaad?

Het gebruik van chia zaad kent vele voordelen. Zoals gezegd zitten er in chia zaad veel eiwitten en vezels. Eiwitten zijn goed voor het opbouwen van spieren. Zeker als je chia zaad neemt in combinatie met krachttraining dan helpen de eiwitten in chia zaad om het lichaam extra goed te laten herstellen.

De vezels zorgen ervoor dat je darmflora optimaal zijn werk doet. Koolhydraten worden door chia zaad minder snel omgezet in glucose wat zorgt voor een goede bloedspiegel.

Ook bevat chia zaad een bron van Omega 3. Zoals je wel vaker gehoord zult hebben is omega 3 goed voor de hersenen. Omega 3 zit bijvoorbeeld ook in vis. Echter chia zaad bevat meer omega 3 dan een stuk zalm!

Uiteindelijk zorgt dit alles ervoor dat je meer energie krijgt en je fitter en vitaler voelt! Het is dus zeker de moeite waard om chia zaad te proberen.

Wat zijn de nadelen van chia zaad?

Er zitten echter ook wat nadelen aan chia zaad die soms onderbelicht blijven. Chia zaad is lastig te verteren voor je darmen. Sommige mensen kunnen dus winderig worden van chia zaad. Ook als je een lage bloeddruk hebt dan is het niet aan te raden om het te gebruiken in combinatie met bloedverdunners. Het belangrijkste advies is om hierbij goed te blijven luisteren naar je lichaam en het vooral langzaam op te bouwen.

Hoe kun je chia zaad het beste gebruiken?

Je kunt chia zaad net als maanzaad gewoon opeten. Echter om chia zaad in de optimale vorm tot je te nemen kan je het beste de chia zaden laten weken. Door de chia zaden te laten weken zorg je ervoor dat de chia zaden de meest optimale werking hebben op het lichaam. Het ziet er dan inderdaad wel uit als kikkerdril. Je zult dus even door de zure appel heen moeten bijten.

Om de ‘pijn’ te verzachten zou je er ook voor kunnen kiezen om het chia zaad te mixen met bijvoorbeeld een smoothie. Zo kun je de chia zaden gemakkelijker consumeren.

No comments yet

Leave a Reply